De Mini-Ring, terug van nooit weggeweest

Na maanden wachten, kon de Ecolo-Groen fractie eindelijk de mobiliteitsstudie van Technum inkijken. Uit de studie blijkt dat de Mini-Ring het doorgaand verkeer doet toenemen in de wijken rondom de voetgangerszone. Om dat probleem op te lossen, stelt het studiebureau voor te werken met ingaande en uitgaande verkeerslussen, zonder Mini-Ring.

  • visual mobilitietsplan Ecolo-Groen
  • eindhaltes
  • parkeerplaatsen en verkeerstromen – mobplan
  • Aantal openbare parkeerplaatsen per bewoner en arbeidsplaats
  • bezettingsgraad parkings vijfhoek
  • Bxl parking mythe
  • IMG_1741-2

“Groen en Ecolo strijden al jaren voor meer plaats voor voetgangers en fietser in het centrum. We hebben ons wel van bij het begin verzet tegen de plannen voor de Mini-Ring en de vier overbodige, nieuwe parkings. Ons alternatief mobiliteitsplan is er een zonder Mini-Ring en met verkeerslussen. Het centrum en de verschillende wijken van de Vijfhoek blijven bereikbaar, maar doorgaand- en sluipverkeer worden zo onmogelijk. Het is voor ons geen verrassing dat het studiebureau die piste ondersteunt. Heel wat andere steden gingen ons voor zoals Gent, Mechelen en Namen”, reageren Bart Dhondt, gemeenteraadslid Ecolo-Groen, en Marie Nagy, fractieleider Ecolo-Groen.

De groene fractie betreurt het dan ook dat burgemeester Mayeur en Schepen Ampe weigeren het scenario zonder Mini-Ring en met verkeerslussen te onderzoeken. “De testfase geeft ons voldoende tijd om te anticiperen op de verwachte problemen. Als we wachten tot het einde van de testfase zullen we veel tijd verliezen. Uit de studie blijkt nu al waar de kritische punten liggen. Dat zijn de Zespenningenstraat, de Cellebroersstraat, de Wolvengracht en aan de Kathedraal. Telkens wordt verwezen naar de verkeerslussen om die kritische punten op te vangen”, verduidelijken Bart Dhondt en Marie Nagy.

Volgens de Ecolo-Groen fractie wordt nu ook duidelijk waarom het College zo lang gewacht heeft met het bekendmaken van de studie. “Tijdens de voorstelling van het nieuwe mobiliteitsplan ging burgemeester Mayeur er prat op dat er geen sprake meer was van doorgaand verkeer en dus ook de Mini-Ring begraven was. Uit zijn eigen studie blijkt dat hij de Brusselaars een rad voor de ogen draait. Er is een groot probleem met zijn circulatieplan. De Mini-Ring organiseert het doorgaand- en sluipverkeer in de wijken rondom de voetgangerszone. De Mini-Ring is terug van nooit weggeweest”, besluiten Bart Dhondt en Marie Nagy.

Tijdens de gemeenteraad van afgelopen maandag (4 mei) weigerde burgemeester Mayeur in te gaan op de conclusies van de studie en de voorstellen van de Ecolo-Groen fractie.

Ter info:

  1. de link naar de studie van Technum: http://fr.calameo.com/read/0010576452f41eb082af5
  2. alternatief circulatieplan van de Ecolo-Groen fractie (voorstelling 27.01.2013) Meer info: https://www.bartdhondt.be/voor-een-mobiliteit-op-maat-van-de-21e-eeuw/