Het fietsen in Brussel zit al een tijdje in de lift. “Build them and they will come”, zeiden de fietsverenigingen. En dat deden we. Met de nieuwe fietspaden op de Wetstraat vervolledigen we een fietsas die van het Jubelpark tot aan Fontainas of via het De Brouckèreplein tot de Jacqmainlaan loopt. Ik ben dan ook heel blij dat we de okerkleurige fietspaden samen met Burgemeester Philippe Close, Federaal Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet en Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden officieel konden inhuldigen.
Elke dag passeren hier meer dan duizend fietsers in de ochtend en in de avondspits. De Wetstraat is dé toegangspoort tot de Vijfhoek. Meer en meer wordt het een toegangspoort voor wie zich actief verplaatst. Tel daarbij de duizenden voetgangers die uit metro Wet komen en de vele bezoekers van het Warandapark. Uit onze metingen bleek niet alleen dat er te weinig plaats was voor de vele fietsers, maar dat veel te veel automobilisten te snel reden, met zelfs iemand die een dodelijke snelheid van 158 km/u liet optekenen. Een schokkende vaststelling die duidelijk maakte dat we actie moesten ondernemen om de Wetstraat veiliger en comfortabeler te maken voor de vele voetgangers en fietsers.
We maken het veiliger voor de fietsers door de fietspaden te verbreden tot 2m en er een ruime bufferzone naast te leggen. We brengen het aantal rijstroken van 3 naar 2 terug. Dat remt niet alleen snelheid af, maar maakt het ook veiliger oversteken op het regenboogzebrapad voor het Parlement. Door een voorsorteerstrook te behouden aan de kruispunten, zorgen we voor een goede doorstroom.
Dit fietspad is een nieuwe schakel in een netwerk van fietsinfrastructuur in Brussel. Ze zorgt ervoor dat het veiliger fietsen is van het Jubelpark tot hartje Brussel. Naast de Wetstraat hebben we namelijk ook de Koloniënstraat, Kantersteen, Keizerlaan, Cellebroers, Loxum, de parvis voor de Sint-Goedele Kathedraal, Wolvengracht, het De Brouckèreplein en de Jacqmainlaan aangepakt. Eens de kasseien uit de Sint-Katelijnestraat verdwenen zijn geraak je zelfs vlot tot aan de Vlaamse Poort. Allemaal maatregelen die we 2 jaar geleden aangekondigd hadden in ons fietsplan en die het voor duizenden fietsers veiliger en aangenamer fietsen maakt in Brussel.
We willen de fietsinfrastructuur structureel verbeteren en we willen dat snel doen. Steeds meer Brusselaars kiezen voor de fiets en om de twijfelaars te overtuigen, moeten we het fietsen veiliger maken. Daarom doen we in een eerste fase wat reglementair kan via markeringswerken en werken we ondertussen aan plannen die een vergunning nodig hebben voor een heraanleg van gevel tot gevel. Die tweetrapsstrategie konden we al toepasssen voor Kantersteen en samen met collega Ans Persoons werken we aan nieuwe verguningen waarmee we nog een stap verder kunnen gaan.