Stop de koehandel, start de werken

Volgens diverse bronnen besliste het College van de Stad Brussel om De Brouckère en de Zuidstraat opnieuw open te stellen voor autoverkeer. “De zoveelste episode in de soap die de heraanleg van de voetgangerszone jammer genoeg geworden is. Burgemeester Mayeur saboteert zijn eigen project door onder druk van zijn liberale meerderheidspartner de voetgangerszone in te krimpen in plaats van maatregelen te nemen die het draagvlak voor de voetgangerszone vergroten”, aldus Bart Dhondt en Marie Nagy, gemeenteraadsleden van de Ecolo-Groen fractie van de Stad Brussel.

foto Herman Sleebus

foto Herman Sleebus

Het project van de heraanleg van de voetgangerszone heeft alles in zich om niet alleen een nieuwe dynamiek te geven aan het hypercentrum van onze stad, maar ook om alle Brusselaars samen te brengen. Tot onze grote verbazing stellen we vast dat Burgemeester Mayeur er een kunst van maakt om net het tegenovergestelde te doen. “De komst van de voetgangerszone was een absolute overwinning voor de duizenden Brusselaars die gingen picknicken op het Beursplein. Een eerste, grote stap werd gezet naar meer  leefkwaliteit in de stad. Het schouwspel dat de meerderheidspartijen van de Stad de afgelopen maanden opvoerden is een regelrechte schande“, aldus Bart Dhondt en Marie Nagy.

Met het inkrimpen van de voetgangerszone wordt het project er niet plots “beter” op. Het is gewoon een halfslachtig compromis tussen de huidige meerderheidspartijen PS-MR-OpenVLD-SPa dat voor alweer heel wat verwarring en onduidelijkheid zal zorgen. Het feit dat de plannen lekten in de pers belooft alvast niet veel goeds. “Wat wij vragen is dat men stopt met de koehandel binnen het College en begint met de werken. Werk een professioneel communciatiebeleid uit, een begeleidingscomité voor de handelaars en zorg dat mensen vandaag al zien hoe de voetgangerszone er morgen zal uitzien. Het mag dus wel wat meer zijn dan een paar banken en ping-pongtafels”, aldus Bart Dhondt en Marie Nagy.

De aangekondigde wijzigingen dreigen de geplande werkzaamheden nog meer te vertragen en zijn geen antwoord op de problemen van heel wat handelaars. “Het inkrimpen van de voetgangerszone levert niets op voor de handelaars. Wel gaat de leefkwaliteit voor heel wat Brusselaars er opnieuw op achteruit. In plaats van verder te kijken dan de voetgangerszone en ook de autodruk in de wijken rondom de voetgangerszone te reduceren, knibbelt Mayeur aan de voetgangerszone zelf”, besluiten Bart Dhondt en Marie Nagy.